Test met de LZV

Lange en Zware Voertuigen.


CAO 2014-2016  
CAO 2012-2014  
CAO 2010-2012  
Tachograaf oud  

Rij- en rusttijden  
in het transport  

Chauffeurskaart  
Handleiding  
Iconen  

Lange Zware  
Vrachtwagens  

     Een Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV), ook wel Ecocombi, is een vrachtwagen die meer vracht kan en mag vervoeren dan een gewone vrachtautocombinatie. Een LZV is maximaal 25,25 meter lang en 60 ton zwaar, terwijl een gewone vrachtwagen maximaal 18,75 lang is en (in Nederland) maximaal 50 ton zwaar mag zijn. Omdat het brandstofverbruik nauwelijk stijgt, wordt bij het transporteren van goederen per LZV 4 tot 30% brandstof bespaard.


Voorbeelden LZV

Proef

     Tussen december 2000 en juni 2003 hield het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een kleinschalige proef met vier vrachtwagens. Van 24 augustus 2004 tot 1 november 2006 houdt het ministerie een grootschalige proef. Hieraan mogen maximaal 100 transportbedrijven en 300 voertuigen meedoen. Als deze proef slaagt, zal de LZV waarschijnlijk definitief in Nederland worden toegelaten.


Beperkingen

     Aan het gebruik van een LZV zijn veel beperkingen opgelegd. Zo mag zo'n vrachtwagen, buiten de autosnelweg, alleen op een vooraf vastgestelde route rijden en mag er niet gereden worden bij mist. LZV’s mogen ook geen overwegen kruisen, waarover treinen rijden die sneller dan 40 km/h, en woonerven en ’zone 30’-gebieden zijn ook taboe. Voor LZV’s geldt een algeheel inhaalverbod en de chauffeur heeft een extra rijopleiding nodig.

     Er bestaan zeven mogelijke LZV-varianten (zie afbeelding). De meest voorkomende varianten zijn A, D en E.

 

     Met dank aan Houweling Transport Berkel en Rodenrijs.


Foto’s van borden voor LZV

Hoofddorp A4 bij Brug Restaurant

Route aangave LZV Parkeerplaats aangave LZV


Terug naar vrachtwagens in Nederland

Bijgewerkt op 15 Juli 2017